Rammevask

Spørgsmål og ideer om bimateriel.

Redaktør: Konsulent

Rammevask

Indlægaf Jens Sproegel » tors 29. sep 2016 22:15

Jeg kan se at rigtig rigtig mange nu har købt Kenosan og vel også er igang med at vaske rammer. Jeg kunne godt tænke mig nogle tilbagemeldinger.
hvad synes i, og hvordan synes i det er at arbejde med.
mv Jens Sproegel
Brugeravatar
Jens Sproegel
Drone
Drone

Re: Rammevask

Indlægaf Finn Steno Thygesen » søn 16. okt 2016 16:50

Hej Jens ... og andre

Jeg har nogle år brugt min dampvokssmelter med tilfredsstillende resultat. Dog var der altid på tavlerne lidt "snask" tilbage, som jeg har arbejdet lidt med. Da jeg presser - modsat slynger - har det været overkommeligt, meeen ....
Jeg har inspireret af artiklen i TfB købt såvel Kenosan som PerOxytaps.
Jeg benytter tre rektangulære murerbaljer. To har fået en liter Kenosan hver og fyldes næsten med vand. Den sidste fyldes 1/3 og får en tablet PerOxy.
Førstnævnte snupper / løsner meget fint det sidste snask, som let lader sig skylle af med højtryksvand. Herefter tørrer rammerne lidt, hvorefter de dyppes i PerOxy. Derpå stables de til tørring på lageret. Det ser meget fint og lovende ud.
Dog er jeg usikker på, om Kenosan-badet faktisk kan klare 80 rammer. Jeg vil mene, at 50-60 rammer pr. liter er mere rigtigt. Det kan naturligvis skyldes vandmængden og meget andet, men virkningen aftager naturligt nok. Følgelig har jeg efter 50-60 rammer brugt "sæbevandet" til rensning af indskudsbakker og andet materiel, som har lidt fastsiddende snavs siddende. Jeg har lavet et trækors med en sten oven på mhp. at holde materiellet under overfladen i de tre timer eller mere. Herefter højtryksvand ..... Det virker super. Derpå er vandet skiftet og ny runde begyndt.

Mao. er jeg meget tilfreds med resultatet "so far" og jeg medgiver, at det dels er let at arbejde med dels er en kærkommen "overbygning" på dampvokssmelteren.

Tak for et godt hint !
Mvh Finn

"Kyndig biavler"; Hørsholm BF. Suger dog stadig gerne til sig af andres erfaringer mv..
Har 12x10 i to bigårde, men har valgt LS til tre andre - og ville helt sikkert vælge LS, hvis jeg skulle starte forfra.
Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf Johannes B. Sørensen » man 17. okt 2016 11:57

Hej,

Spændende.

Hvorledes er økonomien i denne rengøring af rammer - Jeg tænker her på om det er muligt at anlså en ca.-pris pr. ramme ?

(Med andre ord - De samlede udgifter divideret med antallet af rammer)
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Geografisk sted: Syd-Vest Jylland

Indlægaf Jens Sproegel » tirs 18. okt 2016 11:13

hej

hvis man regner med 80 rammer pr. ltr. så er prisen ca 50 øre pr. ramme. for kenosan.

Peroxytabs er jo ikke nogen mer omkostning, da dette bør gøres alligevel, uanset hvordan man får sine rammer vasket.

mvh jens Sproegel
Brugeravatar
Jens Sproegel
Drone
Drone

Indlægaf Johannes B. Sørensen » tirs 18. okt 2016 14:53

Hej,

50 øre er væsentligt billigere end hvis man får det gjort ved forhandler.

Hvordan forholder det sig med bortskaffelse af væsken efter rengøring - Vil det være forsvarligt/legalt at hælde det i kloakken ?
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Jens Sproegel » tirs 18. okt 2016 15:38

Hej

Der er ingen problemer i at hælde det i kloaken, efter brug, og det er faktisk det eneste rigtige sted.

MV jens Sproegel
Brugeravatar
Jens Sproegel
Drone
Drone

Indlægaf Finn Steno Thygesen » ons 19. okt 2016 23:32

Hej igen
Også jeg har regnet mig frem til 0,50 - 0,60kr pr ramme. Det er ca. halv pris. Dog skal det retfærdigvis siges, at du så selv skal supplerer med vand, el (dampvokssmelter og trykvand) og arbejdekraft. Hertil indkøb og afskrivning på en dampvokssmelter til ca. 3 - 10 tkr. samt at du står med voksen ........
Har du tiden og lysten, så er det på sigt en god løsning, hvis du har flere end "nogle havestader". Ellers er det ikke cost-effectivt og ulejligheden værd.
Til et regnestykke hører også, at en tur til "rammevask og strygning" kan være ret belastende for rammerne. Min erfaring er, at rammerne år efter år er som "nye" ved at gøre det selv. Selv har jeg tidligere skiftet ca. 150 - 250 rammer årligt, hvilket giver en rotation på ca. fem år. Denne turnus kan måske sættes op til en "levetid" på omkring syv-otte år.

"So far" er jeg meget tilfreds med mit forsøg med Kenosan ...... også fordi jeg har tiden og lysten !!
Mvh Finn

"Kyndig biavler"; Hørsholm BF. Suger dog stadig gerne til sig af andres erfaringer mv..
Har 12x10 i to bigårde, men har valgt LS til tre andre - og ville helt sikkert vælge LS, hvis jeg skulle starte forfra.
Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf Johannes B. Sørensen » tors 20. okt 2016 01:01

Tak for grundige og kompetente svar Jens og Finn :-)
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Tilbage til Bimateriel