Flytter bierne med æg eller larver?

Faglig biavl. Her diskuteres alt indenfor praktisk biavl, dronningavl m.m.

Redaktør: Konsulent

Flytter bierne med æg eller larver?

Indlægaf Finn Steno Thygesen » man 3. aug 2015 08:38

Hej
Jeg har gjort en mærkelig observation, som afleder et spørgsmål. Kan bierne finde på - eller gør de det helt naturligt - at flytte et æg eller en larve til en hensigtsmæssig placering for en dronningecelle?

Situation:
Jeg havde en familie, som jeg vurderede dronningeløs. Derfor tilsatte jeg en yngeltavle med æg og åben yngel i flere stadier fra en anden familie. Lakmusprøven......
Efter seks dage tjekkede jeg tavlen; ingen dronningeceller! Konklusion: Der går mao. en dronning. Men ved yderligere eftersyn fandtes ingen æg eller yngel overhovedet. Det kunne derfor være en jomfru, som ikke var klar endnu.
Det jeg fandt i stedet var to fint forseglede dronningeceller på "nabotavlen". Og jeg husker ikke forkert mht. ægtavlen, idet de to celler sad på en dronetavle, som bierne havde omgjort til fodertavle og jeg derfor ikke havde taget ud.

Har nogen i dette forum oplevet noget lignende? Kan man forestille sig, at bierne udvælger et æg eller en larve og flytter den til en mere hensigtsmæssig placering? Er det evt. også sådan nødcellerne tages i brug, idet de jo ofte er tomme og først aktiveres, hvis dronningen kommer til skade eller af dage?
Jeg har bare aldrig tænkt i de baner.
Mvh Finn

"Kyndig biavler"; Hørsholm BF. Suger dog stadig gerne til sig af andres erfaringer mv..
Har 12x10 i to bigårde, men har valgt LS til tre andre - og ville helt sikkert vælge LS, hvis jeg skulle starte forfra.
Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Allerød

Re: Flytter bierne med æg eller larver?

Indlægaf Finn Steno Thygesen » ons 2. nov 2016 12:56

Hej igen
Jeg har i år -2016 - benyttet mine eftersyn til også at tjekke nødcellerne. Ikke i et eneste tilfælde har jeg set æg eller larver. Intet tyder på, at dronningen lægger æg i disse nødceller. De bruges mao. ikke.
Hvorfor er de der så, kunne man vel tænke? Nødceller er muligvis kun til nødsituationer? Men hvordan og hvornår?

Jeg har ikke prøvet at gøre en familie dronningeløs alene med det formål at tjekke, om nødcellerne så kommer i brug, meeen ...... Der må være en grund til, at bierne laver nødceller! Og hvordan kommer der lige yngel ind i cellen, når dronningen er væk?
Jeg har en fornemmelse af, at bierne flytter et udvalgt æg /en larve over i en nødcelle, hvis der bliver behov. Nødcellerne har muligvis en forud valgt hensigtsmæssig placering, som bierne vil benytte, frem for det sted, hvor der tilfældigvis er larver i den rigtige alder.

Vender muligvis tilbage til næste år på samme tid, men andre ved måske noget faktuelt om emnet?
Mvh Finn

"Kyndig biavler"; Hørsholm BF. Suger dog stadig gerne til sig af andres erfaringer mv..
Har 12x10 i to bigårde, men har valgt LS til tre andre - og ville helt sikkert vælge LS, hvis jeg skulle starte forfra.
Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Indlægaf Klaus Langschwager » lør 5. nov 2016 17:58

I min biordbog er en nødcelle en celle bygget over en for stor larve fordi bierne af en eller anden grund er blevet dronningløse i utide.
Jeg tror at det du mener er cellekopper. Dem bygger bierne i tide og utide. Tyskerne kalder dem "spiel näpchen". Altså legekopper.
De er altid cylindriske indvendig. Sværmceller eller udskiftningsceller er altid tydeligt koniske udvendig.
Med hensyn til dit spørgsmål om bierne flytter æg, er det min oplevelse at det gør de ofte. Men altid når de er dronningløse. F.eks. igennem et dronningegitter.
Klaus Langschwager
Bimester
Bimester

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Finn Steno Thygesen » lør 5. nov 2016 18:24

Hej Klaus
Tak for svar ..... og korrektion af mine termer.

"Legeceller" ... ikke mærkeligt, at jeg ikke har set æg/larver i dem!

Og så fik vi flytningen på det rene, tak :-)
Mvh Finn

Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Tilbage til Praktisk biavl