MGO Manuka honning

Diskussion omkring honningbehandling, kvalitet og biprodukter.

Redaktør: Konsulent

MGO Manuka honning

Indlægaf Hans Ole Herbst » fre 9. sep 2016 13:28

Min kone kom hjem med et billede fra Matas: 250g Manuka honning - 369,50 kr! Se vedhæftet foto.

Nu har vi været i gang med at undersøge, hvad sådan en høj pris kan skyldes, og det er tilsyneladende pga. af et højt MGO tal. Er tallet over 400 er det særligt godt. Tallet angiver indholdet af antibaterielle stoffer.

Nu kommer mit spørgsmål:

Kender vi dette MGO tal for vores danske honning - f.eks. Lyng Honning?

De bedste hilsner

Hans Ole
Vedhæftede filer
Screen Shot 2016-09-09 at 13.21.08.png
Her er et billede fra Matas
Brugeravatar
Hans Ole Herbst
Arbejderbi
Arbejderbi

Geografisk sted: Grindsted

Re: MGO Manuka honning

Indlægaf Finn Steno Thygesen » fre 9. sep 2016 22:26

Hej Hans Ole .... og andre
I min livsfilosofi er der stor forskel mellem "dyrt" og "mange penge" ...... og tilsvarende for billigt og få penge.
Eks.: En ny Rolls Royce til 1 mill kr. er givet mange penge, men ikke dyrt, da nyprisen muligvis er over 5 mill kr.
Der er mao. et værdibegreb indblandet.

Om det kan være rigtigt, at Manuka skal koste omkring 1500kr pr. kg er vanskeligt at forstå, men hvis nogen vil betale prisen, så ...... for min skyld ingen alarm.

Men dit spm. går vel mest på, hvor dansk honning står i MGO sammenhæng. Jeg er ikke bekendt med, at det er registreret, men det bør det vel blive, så ingen skal føle sig snydt i forholdet mellem "dyrt og mange penge".
Mvh Finn

"Kyndig biavler"; Hørsholm BF. Suger dog stadig gerne til sig af andres erfaringer mv..
Har 12x10 i to bigårde, men har valgt LS til tre andre - og ville helt sikkert vælge LS, hvis jeg skulle starte forfra.
Brugeravatar
Finn Steno Thygesen
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf bisam » tors 15. sep 2016 22:05

Manuka-honning. Den kommer fra bier, der lever af te-træer i New Zealand og Australien.
.
Manuka-honningen er tidligere blevet undersøgt af både danske og hollandske forskere, der har fundet lignende positive egenskaber, og Manuka-honning bruges også af sygeplejersker i Danmark til sårbehandling – f.eks. på Mændenes Hjem på Vesterbro i København.
Gift i honning dræber bakterierne
.
Den bakteriedræbende effekt er en kombination af mange faktorer, men ifølge de australske forskere er det især stoffet methylglyoxal, der rammer bakterierne. Methylglyoxal bliver naturligt dannet i kroppen ved nedbrydning af sukker, men stoffet er giftigt for kroppen, også for bakterierne.
Honningen indeholder desuden enzymet glucoseoxidase, der danner brintoverilte, når det kommer i forbindelse med vand – en reaktion, som danske sygeplejersker også har observeret. Endelig suger honningens høje koncentration af sukker vand ud af bakterierne.
Er rapshonning lige så godt?
.
Tyske undersøgelser fra biinstituttet i Celle peger på, at især nordeuropæisk rapshonning har samme dræbende virkning på bakterier, fordi det har et højt indhold af methylglyoxal.
Fra ingeniøren.
Hilsen Sam
bisam
Dronning
Dronning

Indlægaf Hans Ole Herbst » fre 16. sep 2016 08:34

Det lyder dermed som om methylglyoxal alene findes i manuka honning.

Jeg er ret sikker på, at have læst, at det med brintoverilte generelt gælder for alt honning.
Brugeravatar
Hans Ole Herbst
Arbejderbi
Arbejderbi

Geografisk sted: Grindsted

Indlægaf bisam » fre 16. sep 2016 12:05

Det findes også i Rapshonning
Rapshonning har samme dræbende virkning på bakterier, fordi det har et højt indhold af methylglyoxal.
Sam
bisam
Dronning
Dronning

Tilbage til Honning og andre biprodukter