[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Danmarks Biavlerforening • Vis emne - Mønt - Historisk erfaring efterlyses !!!

Mønt - Historisk erfaring efterlyses !!!

Spørgsmål og ideer om bimateriel.

Redaktør: Konsulent

Mønt - Historisk erfaring efterlyses !!!

Indlægaf Johannes B. Sørensen » tirs 8. dec 2015 23:58

Hej Kloge Forum,

Jeg har lige været så heldig at købe en mønt - se fotos :-)

Er der nogen der kender til møntens historie - Er det overhovedet en mønt ?

Og det helt STORE spørgsmål: Hvor sjælden er den (eller med andre ord - hvor mange tusinder af kroner er den værd) ????
Vedhæftede filer
2015-12-08_2304_001.png
2015-12-08_2304_001.png (102.03 KiB) Vist 7607 gange
2015-12-08_2304_002.png
2015-12-08_2304_002.png (175.92 KiB) Vist 7607 gange
2015-12-08_2304.png
2015-12-08_2304.png (186.47 KiB) Vist 7607 gange
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Geografisk sted: Syd-Vest Jylland

Re: Mønt - Historisk erfaring efterlyses !!!

Indlægaf Irmgard Kolb » ons 9. dec 2015 18:34

Irmgard Kolb
Irmgard Kolb
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Johannes B. Sørensen » ons 9. dec 2015 19:04

Hej Irmgard,

Tak for linket - ingen tvivl om at det er den - Altså en medalje.

Mon den - tilbage til den tid i 1800 tallet - almindeligvis blev brugt som medalje til biavlere som havde gjort sig særligt fortjent eller .... ?

Er der evt nogen som har et familie-medlem som engang modtog denne medalje ?

Er det en mon en sjælden medalje (biavler-medaljen) ?
(kan se at der i den periode blev produceres masser af medaljer til foreninger i det hele taget)

Jeg må jo gå ud fra at: jo færre svar = jo mere sjælden = jo højere værdi (he he)
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Kent Pedersen » tors 10. dec 2015 17:18

Hej Johannes !
Ikke for at være negativ, men jeg samler selv lidt på mønter, og i de kredse er medaljer af den slags uden værdi.
De handles typisk af samlere med interesse for det pågældende, her er det biavl. Affektionsværdien er den værdi du vil kunne opnå.
Hilsen Kent
Kent Pedersen
Arbejderbi
Arbejderbi

Indlægaf Johannes B. Sørensen » tors 10. dec 2015 20:33

Hej Kent,

Tak for dit kompetente og ærlige svar

Jeg havde nok forventet at den økonomiske værdi nok ikke var så stor - jeg gav ejheller så meget for den.

Men medaljen har alligevel stor værdi for mig på den måde at den er fra 1800 tallet, biavls-relateret og det er første gang jeg ser en sådan.
Jeg undrer mig stadig over løven hvor bierne flyver ud af munden. Sjovt at man vælger et afrikansk dyr her i DK.
Men det skal vel symbolisere styrke som der skrivers og måske har den lige haft mulen nede i honningen - det søde.

Den kommer til at indgå i samlingen af gl. biting sammen med bipibe m.m..

NB - Kent skal lige høre dig: samler I møntsamlere også på medaljer eller er vi over i en anden boldgade der ...?
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Niels Ørnbøl » fre 11. dec 2015 09:55

Hej Johannes.
Løven kommer ind i billedet fra historien om Samson i Bibelen, som høstede honning fra en bisværm, der havde taget bolig i en død løve.

Se sidste side i Eigil Holms Lærebog i Biavl
Brugeravatar
Niels Ørnbøl
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Johannes B. Sørensen » fre 11. dec 2015 11:37

Hej Niels,

Tak for informationen - Jeg skal vist have enten Bibelen eller Eigil Holms Lærebog i Biavl genopfrisket :-)

Det sjove er at på motivet på medaljen fremstår løven i mine øjne som værende levende.
Men det var måske umiddelbart derefter at døden indtraf - efter utallige bistik i de indre organer - pga at den havde fortæret en bifamilie med honning includeret.
Hvad er det man siger: "Liden tue kan vælte stort læs" og parallel til beretningen om Samson og Goliath.
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Niels Ørnbøl » fre 11. dec 2015 11:48

Hej Johannes.
Tag Eigil Holm's bog.
Den er lettere at overskue.Billede
Brugeravatar
Niels Ørnbøl
Dronning
Dronning

Indlægaf Johannes B. Sørensen » lør 12. dec 2015 12:57

Hej igen Niels,

Tiden er knap her i jule-tiden så sprang over hvor gærdet er lavest og gjorde lige en afstikker via Google.
Kan nu erfare at det ikke var bierne der dræbte løven - Her er hvad jeg fandt:

Under sin opvækst blev Samson velsignet af Jehova. (Dommerne 13:24) En dag kom han og sagde til sin fader og moder: „Der er en kvinde jeg har set i Timna, en af filistrenes døtre, så tag hende nu til hustru for mig.“ (Dommerne 14:2) Man kan forestille sig deres overraskelse. I stedet for at befri Israel for undertrykkerne ville deres søn gifte sig med en filisterkvinde. Det var i strid med Guds lov at indgå ægteskab med nogle der tilbad hedenske guder. (2 Mosebog 34:11-16) Samsons forældre indvendte derfor: „Er der ikke en kvinde blandt dine brødres døtre og blandt hele mit folk, siden du må rejse hen og tage dig en hustru fra de uomskårne filistre?“ Men Samson holdt på sit: „Det er hende du skal tage til mig, for hun er den rigtige i mine øjne.“ — Dommerne 14:3.

På hvilken måde var denne filisterkvinde „den rigtige“ for Samson? McClintock og Strongs Cyclopedia nævner at det måske ikke var fordi hun var „smuk, indtagende og attraktiv“, men fordi „hun var den rigtige i forbindelse med et mål, en hensigt eller en plan“. Hvilken hensigt kunne der være tale om? Dommerne 14:4 forklarer at Samson „søgte en anledning til strid med filistrene“. Det var derfor han var interesseret i kvinden. Da Samson voksede til, „begyndte Jehovas ånd at anspore ham“, eller opildne ham til handling. (Dommerne 13:25) Det var derfor Jehovas ånd der lå bag Samsons usædvanlige anmodning om en hustru, ja, bag hele hans gerning som dommer i Israel. Før vi finder ud af om Samson fandt den anledning til strid som han søgte, vil vi se på hvordan Jehova forsikrede ham om at han var med ham.

Samson var på vej til Timna, den by hvor hans kommende hustru boede. „Han kom så til Timnas vingårde, og se, en ung løve med manke kom ham brølende i møde,“ fortæller den bibelske beretning. „Da virkede Jehovas ånd på ham, så han sønderrev den.“ Denne bemærkelsesværdige manifestation af Samsons styrke fandt sted mens han var alene. Der var ingen øjenvidner. Forsikrede Jehova på denne måde Samson om at han ville være i stand til at fuldføre sit gudgivne hverv som nasiræer? Det oplyses ikke i Bibelen, men Samson forstod i hvert fald at denne usædvanlige styrke ikke var hans egen. Den måtte være kommet fra Gud. Han kunne stole på at Jehova ville hjælpe ham med det arbejde der lå forude. Styrket af episoden med løven „fortsatte han ned og talte med kvinden, og hun var stadig den rigtige i [hans] øjne“. — Dommerne 14:5-7.

Da Samson senere vendte tilbage for at hente kvinden, „gjorde han en afstikker for at se på løvens kadaver, og se, der var en bisværm i løvens døde krop, og der var honning“. Derfor kunne Samson give de 30 filistæiske brudesvende ved hans bryllup denne gåde: „Fra æderen kom noget at æde, og fra den stærke kom noget sødt.“ Hvis de gættede gåden, ville Samson give dem „tredive underklædninger og tredive sæt klæder“. Hvis ikke, skulle de give ham det samme. Filistrene spekulerede i tre dage uden at finde løsningen. På den fjerde dag begyndte de at true kvinden. De sagde til hende: „Lok din mand til at fortælle os gådens løsning. Ellers brænder vi dig og din faders husstand inde med ild.“ Hvor grusomt! Hvis filistrene behandlede deres egne sådan, hvordan har de så ikke behandlet de undertrykte israelitter! — Dommerne 14:8-15.

Den skrækslagne kvinde pressede Samson til at afsløre gådens løsning. Hun viste hverken kærlighed til Samson eller loyalitet mod ham, men gik straks til brudesvendene med sin viden. Da de fortalte Samson løsningen, var han ikke i tvivl om hvem der havde afsløret den. Han sagde til dem: „Hvis I ikke havde pløjet med min kvie, havde I ikke fundet ud af min gåde.“ Nu havde Samson den anledning han havde ventet på. „Da virkede Jehovas ånd på ham, så han gik ned til Askalon og slog tredive af deres mænd ihjel og tog hvad der var at plyndre på dem og gav tøjet til dem der fortalte gådens løsning.“ — Dommerne 14:18, 19.

Dræbte Samson de 30 filistre i Askalon for at få hævn? Nej. Det var Gud der handlede gennem sin udvalgte befrier. Gennem Samson indledte Gud en kamp mod sit folks grusomme undertrykkere. Og kampen var ikke slut. Den næste anledning opstod da Samson kom for at besøge sin hustru.

(Kilde: http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2005206)
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Klaus Langschwager » lør 12. dec 2015 16:39

Motivet var jo også på vores gamle etiketter. Jeg har set medaljen tidligere. Husker ikke hvor.
Klaus Langschwager
Bimester
Bimester

Indlægaf Niels Ørnbøl » lør 12. dec 2015 18:01

Der er godt nok nogle bloddryppende historier i den gamle bog
Brugeravatar
Niels Ørnbøl
Dronning
Dronning

Indlægaf Johannes B. Sørensen » lør 12. dec 2015 19:03

Klaus,
Ved du om 'Den Danske Biavlerforening' var forgængeren til 'Danmarks Biavlerforening' - altså bare en navneændring ?

Niels,
Ja, grusom historie - Godt at Bien blev frikendt for løve-drabet ;-)
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Indlægaf Kent Pedersen » søn 13. dec 2015 09:44

Hej Johannes !
Undskyld at jeg først nu ser dit svar til mig .
Der er stor forskel på hvad møntsamlere samler på. Nogle breder sig over alt hvad de kan finde, men de fleste samler på specifikke mønter for ellers bliver deres samlinger meget mangelfulde.
Jeg samler fortrinsvis på danske årgangsmønter.
Tak for din grundige research af spørgsmålet omkring løven, det er interessant !
Hilsen Kent
Kent Pedersen
Arbejderbi
Arbejderbi

Indlægaf Klaus Langschwager » søn 13. dec 2015 10:07

etiket.jpg

Motivet er helt det samme. Mon ikke der er sket en navneændring?
Klaus Langschwager
Bimester
Bimester

Indlægaf Johannes B. Sørensen » søn 13. dec 2015 13:03

Hej Kent,
Det lyder som en spændende hobby.
Og tak igen for dit input som sammen med de andres input gør at det bliver interessant :-)

Hej Klaus,
Ingen tvivl om at motiver er det samme - Og vi må vel formode at 'Den Danske Biavlerforening' var forgængeren til 'Danmarks Biavlerforening' og at der skete en navneændring.
Tør vi mon tage skridtet fuldt ud og konkludere at motivet med løven var 'Den Danske Biavlerforening' s Bomærke ?
Venlig hilsen
Johannes Bank Sørensen
Brugeravatar
Johannes B. Sørensen
Bimester
Bimester

Næste

Tilbage til Bimateriel