[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Danmarks Biavlerforening • Vis emne - Større mængde at thiacloprid tillades fremover i honning

Større mængde at thiacloprid tillades fremover i honning

Hvilke biplanter, hvordan og hvornår. Erfaringer.

Redaktør: Konsulent

Større mængde at thiacloprid tillades fremover i honning

Indlægaf Verner Puggaard » tors 3. mar 2016 17:36

I går var der på hjemmesiden "Landmand.dk" under overskriften "Fødevareagentur forhøjer grænseværdi for neonicotinoid i honning" en nyhed om, at EUs fødevareagentur EFSA bakker op om et forslag fra Tyskland om at hæve grænseværdien for aktivstoffet thiacloprid i honning. Thiaclopid er et insekticid af neonicotionoid-typen, der kan havne i honning via biernes færden i rapsmarker, hvor det bruges til inseksbeskyttelse. Forslaget er, at grænseværdien hæves fra 0,05 mg/kg til 2,0 mg/kg.
Forhøjelsen skal ske for at tage højde for restkoncentrationer, der kan være i honning. EFSA konkluderer, at fastsættelsen af en maksimal grænseværdi på 0,15 eller 0,2 mg/kg for triacloprid i honning ikke vil resultere i "at forbrugereksponeringen overskrider de toksikologiske referenceværdier", og at det er usandsynligt, at det vil udgøre et problem for folkesundheden.
Jeg går ud fra, at EFSA's forslag også bliver gældende for Danmark, hvis det vedtages.
Er der nogen, der ved, om det tyske forslag er begrundet i et ønske om at kunne sprøjte rapsmarker med en større dosis end hidtil tilladt, eller er det en tilpasning af grænseværdierne til den dosis, der i dag er tilladt? Det kan man ikke se ud fra den engelske tekst, EFSA har udarbejdet.
Med venlig hilsen
Verner Puggaard
Verner Puggaard
Arbejderbi
Arbejderbi

Re: Større mængde at thiacloprid tillades fremover i honning

Indlægaf Gert O. » fre 4. mar 2016 00:36

Så vidt jeg ved er det midlertidige 2-årige forbud imod brug af neonicotinoider stadig i kraft. Men samtidig er jeg også blevet opmærksom på, at der gælder en undtagelse i forbudet, da neonicotinoidholdige bejdsemidler til raps tillades anvendt.
I løbet af det kommende forår skal mine bier så til at "æde gift" da jeg vist nærmest bliver omgivet af rapsmarker i år. Men det er jo vældigt betryggende, at fødevareagenturet vurderer, " at det er usandsynligt, at det vil udgøre et problem for folkesundheden." Jeg mangler så bare at læse, at det vil være lige så usandsynligt, at det vil udgøre et problem for bisundheden !
Mon ikke forslaget netop skal tage højde for virkningerne af ovennævnte undtagelser, hvor bierne ikke kan undgå at påvirkes af bejdsemidlerne i rapsen ?
Brugeravatar
Gert O.
Dronning
Dronning

Geografisk sted: 2,5km syd for Moesgaard Museum (Århus syd)

Indlægaf Ping » lør 5. mar 2016 16:51

Ping
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Låsby (mellem Silkeborg og Århus)

Indlægaf Ib B Jensen » fre 11. mar 2016 23:21

Det toårige forbud mod nikotinoider omfatter vist ikke thiacloprid, men tre andre nikotinoider.

Jeg har forsøgt at finde ud af, om det to årige forbud mod disse neonikotinoider, stadig var i kraft efter 1.1.16. Jeg skrev derfor til Rina Ronja Kari i EU-parlamentet og fik nedenstående svar.
Svaret er på engelsk, da spørgsmålet er sendt videre til Landbrugsudvalget:

In April 2013, based on reviews by EFSA, under the precautionary principle, the Commission announced a two-year ban on the use of three insecticides in the neonicotinoid group starting from December 2013 in the whole EU. Only the UK government has temporarily lifted a ban on neonicotinoid insecticides in certain parts of the country already in July 2015.

The EU wide ban expired in December 2015. However, the restrictions on the use of neonicotinoids remain in place while Commission is carrying out a review on the use of those insecticides. Which basically means farmers still cannot use insecticides across the EU, unless the national government asked for an opt out (in 2013 Denmark voted in favour Commission's proposal in the Council). Depending on the outcome of this review, the Commission will propose, if justified, to further modify the conditions of approval of the three neonicotinoids and/or extension of the ban. Latest moves from Commission on the subject was that it requested the EFSA to completely review the risk assessment scheme and methodology for effects of plant protection products on bees. It basically means that EFSA in the coming months will examine the scientific information on those insecticides, in order to advise the Commission whether or not to maintain the ban. It is planned for scientists to finish their risk evaluation by the end of January 2017. There is still no formal announcement from the Commission that the review is underway, but the Commission said that it would not necessarily lead to any changes to the law.

Som jeg forstår det er Dk stadig omfattet af forbud mod de tre plantegifte. Der er fortsat undersøgelser i gang og der forventes en rapport januar 2017. Om det fører til et generelt forbud er ikke afgjort.
Hilsen Ib
Blog om at være ny biavler, http://preib-preib.blogspot.dk/
Brugeravatar
Ib B Jensen
Arbejderbi
Arbejderbi

Geografisk sted: Løsning - Østjylland

Indlægaf Verner Puggaard » lør 12. mar 2016 12:51

Det er rigtigt godt at få denne status fra Landbrugsudvalget. Tak til Ib B. Jensen for den.

Når jeg læser svaret kan jeg godt blive noget betænkelig med hensyn til, hvor sagen står. Der skal åbenbart laves en undersøgelse af brugen af disse insektgifte, og i det år den undersøgelse skal vare, skal de lande, der ikke har taget forbehold ved vedtagelsen i 2013 fortsat have restriktioner (som jeg læser det). Brugen af ordet "basically" i teksten fra landbrugsudvalget gør mig også bekymret. Der tales om, at forbuddet "i princippet" er forlænget et år.

Men længere nede i teksten står, at Kommissionen ikke endnu har meldt ud, at der skal foretages en undersøgelse, som skal forlænge restriktionerne til også at gælde 2016. Så jeg kan da godt få mistanke om, at der kunne være lande, hvor man opfatter restriktionerne som værende løbet ud. Jeg kender for lidt til beslutningsprocessen til at vide, om der helt automatisk skal ske forlængelse i en sådan situation.

Måske kunne biavlerforeningen få Miljø- og Fødevareministeriet til at svare på, hvor sagen står her i Danmark. Ifølge indledningen i den netop udsendte "Biavlsstrategi" er bier genstand for betydelig opmærksomhed i Miljø- og Fødevareministeriet (første sætning i indledningen til Biavlsstrategien), og der burde vel så være en medarbejder i ministeriet, der kan svare på det.
Verner Puggaard
Arbejderbi
Arbejderbi

Indlægaf bisam » lør 12. mar 2016 22:58

I det svenske bi blad nr. 1 januar 2016 side 10 står der, at forbud mod nionikotnider er klart, at de 3 nionikotnider, klotianidin og imidakloprid og tiametoxam er forbudt til anvendelse til blomstrende planter forordning (EC) No 1107/2007.
Dette gælder alle lande inden om EU, uden undtagelse, men Finland og nogle andet land bryder loven, og skaber en skæv konkurance
Ifølge Biavl november 2015 side 322 står der at Danmark har givet tilladelse til at anvende nionikotnider, selv om det er ulovlig.
Halveringstiden på nogle nionikotnider er 3 år så jeg kan godt forstå at man er nød til at hæve grænseværdien, da der bliver mere og mere ophobet i jorden.
Men nu har vi jo fået en ny landbrugs og fødevare minister, så nu tror jeg at loven bliver overholdt.
Hilsen Sam
bisam
Dronning
Dronning

Indlægaf Ib B Jensen » man 14. mar 2016 00:15

Selv tak, Verner. Jeg deler din bekymring.
Det var netop artiklen i Biavl fra november der gjorde mig opmærksom på tidsbegrænsningen. Forskerne peger klart på mere tid til flere undersøgelser. Og det er også det, der ligger i svaret fra landbrugsudvalget. Men, bekymringen går på, som du også påpeger, om der er smuthuller?
Det er muligt jeg er forudindtaget, men den nye landbrugsminister (undskyld miljø- og fødevareminister) gør mig ikke rolig. Jeg føler mig ikke overbevist om, at han vil vægte eventuelle usikkerhedsfaktorer i neonikotinoiders påvirkning af bierne højere end hensynet til det han kalder ProduktionsDanmark. Jeg kan tage fejl.
Men ideen om, at bestyrelsen afklarer ministeriets syn på sagen bakker jeg op om.
Hilsen Ib
Blog om at være ny biavler, http://preib-preib.blogspot.dk/
Brugeravatar
Ib B Jensen
Arbejderbi
Arbejderbi

Geografisk sted: Løsning - Østjylland

Indlægaf bisam » fre 22. apr 2016 10:03

Bayer anbefaler, at Biscaya ikke bruges i blomstrende raps i 2016 pga. lille risiko for overskridelse af ny grænseværdi i honning. Grænseværdien forventes dog hævet igen.
Raps må fortsat gerne sprøjtes mod glimmerbøsser med Biscaya, når den er i knop - altså frem til vækststadie 59. Og det dækker langt den største brug af Biscaya. Det er først de senere sprøjtninger mod skulpesnudebiller, når rapsen er i blomst (vækststadie 60-69), som vi har ændret vores anbefalinger for. Årsagen til, at vi fraråder Biscaya i blomstrende raps i år, er at EU i februar i år har nedsat grænseværdien for aktivstoffet i Biscaya (thiacloprid) i honning fra 0,2 mg/kg til 0,05 mg/kg –
thiacloprid-Neonicotinoid Jeg troede at det helt var forbudt i EU i 2016 indtil de finder ud af hvor skadelig det er på bier
http://www.landbrugsavisen.dk/node/68328

Hilsen Sam
Vedhæftede filer
2013-01-15_82.JPG
bisam
Dronning
Dronning

Indlægaf Irmgard Kolb » fre 22. apr 2016 11:12

Hej Ping, du skriver, du mener midlet gerne må bruges i juletræer. Nu bliver jeg helt nervøs. ine bier står på 3 sider omgivet af juletræer. Så tænker jeg, burde jeg få den honning testet for sprøjtegifte?
Irmgard Kolb
Irmgard Kolb
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Ping » fre 22. apr 2016 13:40

Ping
Dronning
Dronning

Geografisk sted: Låsby (mellem Silkeborg og Århus)

Indlægaf bisam » ons 22. jun 2016 13:59

Der er givet dispensation i Danmark, så det er tilladt at bruge neonicotinoider, selv om det er ulovligt. ???

Jeg syntes det er en dårlig undskyldning, at Danmarks biavlerforening tillader at man forhøjer grænseværdien 4 gange for thaacloprid i honning, fordi der ikke tidligere er konstateret rester af thiacloprid i dansk honning.

Jeg syntes at kunne mærke hvor mine bier står i nærheden af raps, de trives ikke på samme måde som dem der står på økologiske arialer.

Det er kun de sidste 3 dage af de 21 dage bien arbejder uden for bistadet og henter nektar og pollen, at der giver honning til biavleren, og hvis neonicotinoider afkorter biens liv med 10 % bliver der ikke meget til mig
Hilsen Sam
bisam
Dronning
Dronning

Indlægaf Verner Puggaard » lør 6. aug 2016 10:33

Der er den 5. august i Landbrugsavisen (under nyheder på Landmand.dk) refereret resultaterne af et studie, der viser, at sprøjtemidler af typen neonicotinoider mindsker biers fertilitet. (Se http://landbrugsavisen.dk/mark/forskere-neonicotinoider-mindsker-bi-fertilitet-og-levealder).

Det er et studie fra Universitetet i Bern, Schweiz. Dataene viste, at bier (droner), der havde været udsat for sprøjtede fødevarer, havde 39 procent færre levende sædceller. Samtidig mindskede det biernes levetid med en tredjedel. Der er testet to sprøjtemidler, clothianidin og thiamethoxam, som er forbudte i Schweiz. Jeg går ud fra, at de også er forbudte i Danmark, men studiet bør vel få alarmklokkerne til at ringe.

Diskussionen om sprøjtemidler af typen neonicotinoider er måske ikke blot et spørgsmål om sprøjterester i honning, men også et spørgsmål om at sikre bifamilier, der kan overleve og dermed bestøve planter - og selvfølgelig også hente honning hjem.

Mvh
Verner Puggaard
Verner Puggaard
Arbejderbi
Arbejderbi

Tilbage til Biplanter